Karviaisen lääkärien vastaanotoille ja hammashoitoon uusi takaisinsoittojärjestelmä

Karviainen parantaa puhelinpalveluaan lääkärien vastaanotoilla ja hammashoidossa ottamalla käyttöön uuden takaisinsoittojärjestelmän 1.10.2013. Uusi järjestelmä tekee palvelun helppokäyttöisemmäksi sekä potilaille että henkilökunnalle. Uuden järjestelmän ansiosta potilaan soitto tallentuu takaisinsoittojärjestelmään automaattisesti, jos hänen puheluunsa ei ole vastattu kahdessa minuutissa. Erillistä soittoa takaisinsoittopyynnön jättämiseksi ei siis enää tarvita. Mikäli potilas soittaa ns. tuntemattomasta numerosta, eli hänen puhelinnumeronsa ei näy vastaanottajalle, tulee hänen sanella puhelinnumeronsa, mutta muuten järjestelmä tallentaa numeron automaattisesti.

Uusi järjestelmä otetaan käyttöön Nummelan terveysaseman lääkärien vastaanoton kiireettömässä numerossa, Karkkilan terveysaseman lääkärien vastaanotolla ja hammashoidon keskitetyssä ajanvarauksessa. Henkilökunta ehtii soittamaan takaisin saman työpäivän aikana, koska takaisinsoittaminen helpottuu uuden järjestelmän myötä. Esimerkiksi samasta numerosta soitetut puhelut näkyvät jatkossa yhdessä, jolloin turhista tuplasoitoista päästään eroon.

Karviaisen lääkärien vastaanottojen ja hammashoidon puhelimiin vastaaminen on toiminut viime aikoina hyvin. Soittojen määrää ja niihin vastaamista seurataan tarkoilla kuukausiraporteilla. Elokuussa Nummelan lääkärien vastaanotolle tuli 4600 puhelua, joista 2263:een vastattiin suoraan keskimääräisen odotusajan ollessa 5 sekuntia. Lopuille soittajille soitettiin takaisin. Karkkilan lääkärien vastaanotolle tuli elokuussa 2020 puhelua; suoraan vastattiin 591 puheluun keskimääräisen odotusajan ollessa 7 sekuntia. Hammashoidon keskitetyssä ajanvarauksessa vastaavat luvut olivat 3921 puhelua, 1837 heti vastattua ja odotusaika 2 sekuntia.

Edellä kerrotut odotusajat ovat keskiarvoja. Saapuvat puhelut eivät kuitenkaan jakaudu päivään tasaisesti, vaan suurin osa puheluista tulee klo 8 – 10. Tuona aikana odotusaika on pidempi ja suuri osa puheluista ohjautuu takaisinsoittojärjestelmään, vaikka lääkärien vastaanotolla myös sairaanhoitajat vastaavat puheluihin aamun ensimmäisen tunnin aikana. Karviainen toivookin, että kiireettömät puhelut soitetaan vasta klo 10 jälkeen.

Lisätietoja: työikäisten terveyspalvelupäällikkö Minna Luoto, puh. 09-4258 2092

Takaisin